Új sorozatként mától Ruth könyvét (ma: Ruth1:1-7) kezdtük tanulmányozni a gyülekezetünkben. Nekem egyik kedvenc könyvem, mindig emlékeztet arra, hogy Isten ott van mindig az életemben. Másrészt meg sokszor helyre is rak abból a szempontból, hogy tényleg igazak-e rám a neveim jelentése (Noémi - gyönyörűségem, Ruth - barát, barátságos).
A történet a bírák idejében játszódik. Isten végig ott van népe életében, noha a nép hullámzóan követi. Amikor mélybe jutnak, rendszeresen kiabáltak Istenhez. Az 5 Móz. 28. részben Isten elmondja a népnek a kétféle lehetőséget: ha a nép ragaszkodik Istenhez, ez áldást hordoz, ha elfordulnak, akkor annak is megvan a maga következménye. Megdöbbentett, hogy Isten először mindig biztosítja a népét a szeretetéről, szabadításáról és gondoskodásáról és csak aztán ad az életükbe korlátokat (törvényeket), ezeket is a védelmükre.
A történet elején szembesülünk, hogy a nép bűnének következményeként éhínség van Izráel földjén. Az éhínség, fájdalom mögött viszont nem kell mindig bűnre gondolnunk. Az a kérdés, hogy ok vagy cél?
5Móz.8:2-3 "emlékezz vissza" - mi van a szívedben? "sanyargatott, éheztetett, aztán mannával táplált". Isten megenged fájdalmakat, de aztán ki is hoz belőle és továbbvezet. Ha benne vagyunk valamiben, akkor inkább nem akarjuk megtanulni a leckét. Hagyjanak békén - gondoljuk.
Mit kezdünk az éhínséggel, szükségeinkkel?
Két lehetőségünk van: 1. Istenben bízom. "Uram, itt vannak a szükségeim, töltsd be őket."
2. Magamban bízom. "Majd én megoldom."
Gondolkodnom kell a szükségeimen, de nem szabad, nem éri meg kihagyni Istent. Mindig vannak jó alternatívák - nem olyan rossznak látszó megoldások.
Moáb abból született, hogy két lány maga akarta betölteni szükségét. Választhatták volna azt, hogy visszamennek Izráelhez - Ábrahámnak elég népes családja volt.
Honnan várom a szükségeim betöltését, a megoldást?
Elimelek - nevének jelentése: Istenem a királyom - az éhínség miatt úgy dönt, hogy Moáb földjére megy. Később a zsidók a nevének jelentését így változtatták meg: "én döntöm el, hogy ki a király", épp Elimelek döntése miatt, mert a költözésével igazából azt jelzi, hogy keres egy másik Istent. Nem tervezte, hogy hosszabb távon marad, mégsem rövid idejű volt az ottlétük.
Az Istentől való elfordulás mindig hatványozódik. Az ehség elől menekültek, és koldusbotra jutottak.
Ján. 10,10 - A tolvaj nem azért jön, hogy betöltse a szükségeidet, hanem hogy kifosszon.
- fantasztikus dolog az, amikor az ember ráeszmél arra, hogy nincs jó helyen.
Noémi visszatért - azaz megtért, visszamegy az élő, igaz Istenhez.
Isten nagyon óv bennünket attól, hogy mi oldjuk meg a szükségeinket. Isten jön utánunk. "Rossz helyen vagy" - mondja.
"Az asszonyok visszatértek Juda földjére."
Mehetsz az Istentől el, de Isten visszavár...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése